2017. július 14., péntek

Szolgálati anekdoták - 134. rész

Az ok, amiért eddig nem jelentkeztem egyszerű: tizenegy szolgálatom volt az elmúlt két hét alatt pihenő nélkül. Úgyhogy ez most egy összefoglalója az elmúlt két hétnek.
A sárga nappalos, a kék az éjszakás szolgálatot jelöli.

06.30. - Az első nap.
Bár még csak június volt, mégis a kéthetes málenkij robot első napjának számít. A program a Vadasparkba szólt, remot Csörgővel és Bz motorossal.


A kapo(z)svári gyors gépe. 
Legalábbis az oktatónk anno így nevezte, azóta (talán) ez az egyetlen matricás Csörgő. Arra azért kíváncsi lennék, hogy a macskatáp gyártója mennyi reklámdíjat fizetett a Cégnek, hogy a matricája ott virítson ezen a jószágon. Nyilván semmit, mert valaki poénból helyezte azt oda.


A hang és hőszigetelés feladatát ellátó eszköz kicsit lefittyedt.
 Gondolom ezt azóta a műhely gondos dolgozói javították.


Azért a mínusz előjelű kilométer teljesítésére kíváncsi lennék, hogy mégis hogyan teljesíthető.



Az olajos alátétet miért a légkürt kapcsolón kell tárolni, az rejtély marad.

Megtett út: 200 km


07.01. - IC-s nap
Ritkán kerülök IC-s fordába. Oda fix emberek járnak. Leginkább azok, akiknek egy szakvizsgája van, vagy kisírják maguknak. Aki remeg érte, azt megértem. Nem kell ezerszer megállni, rendszerint fix, kényelmes mozdonyon kell teljesíteni a szolgálatot. 


Így kerülhettem a négyes teknőre és az IC948-ra, alias Arrabona. 
Emlékszem, még úgy nagyjából tizenöt évvel ezelőtt, mikor Karesz barátommal még fiatalok és lelkesek voltunk, egy alkalommal elvonatoztunk Hegyeshalomba és vissza. Odafelé az első osztályra váltottunk jegyet (a személyvonaton még volt, de nem az ingán, hanem a By-okból kiállított szerelvények egyik végén egy Ap), visszafelé meg felkéreckedtünk a gépekre. Hegystől Győrig a V43 1287-essel jöttünk, Győrtől Komáromig meg az Arrabona-val. Akkor este jött vissza Bécsből és a Gajdos Pali bácsi által igazított V63 155 húzta. Óriási élményként éltük meg.


A helyszín: SU. Nem a naaaagy Szovjetunió, hanem a Keleti FTH. 
Az ablakban egy 100 éves évforduló alkalmából készített zászló. Kár, hogy az egykor büszke fűtőház mára inkább hasonlít egy romhalmazra, mint egy aktívan működő intézményre, pedig egyidős a szegedi "Csillag" Fegyház és Börtönnel. 

Megtett út: 450 km


07.02. - a győri "gyári" tartalék
A győri rendezőben az éjszakai szolgálatok általában mozgalmasabbak, mint a nappalok. Kivéve, ha én vagyok valamelyik tartalékon. Ezúttal a "Gyárin" teljesítettem a feladataimat. A mérlegelésen kívül nagyon mással nem foglalkoztunk.
Ami külön említésre méltó, hogy a harminc éves rádiókat, amiknek működése egyre bizonytalanabb, ideje lenne lecserélni. Ha már a rendőrségnél lecserélték ezeket a rádiókat, akkor ideje lenne, hogy a tulajdonos (az állam) végre költsön erre. A biztonságos munkavégzés szempontjából fontos beruházás lenne.
Azért megértem azokat, akik kilincselnek azért, hogy csak ide járjanak.

Megtett út: 17 km


07.04. - Szeszgyár menet és légi parádé
Hétfőn reggel mondhatni kipihenten mentem haza, másnap meg jöttem vissza nappalra: ugyanoda. A rádió megbízhatósága semmit nem változott. (Miért is történt volna változás...?) 
Kétszer meglátogattuk a Szeszgyárat, vittük fel a melaszt (19 kocsival), hogy zavartalanul készülhessenek a finomságok. 
Valamilyen vonatot rendeztünk volna, amikor nem álltak be váltók, vagy mi. Egyszer csak erőteljes robaj érkezett fentről. Két Grippen kőrözött felettünk. És mi történik, ha valami érdekeset (értsd: nem a munkájával kapcsolatos) lát a vasutas: bámul. Mi nagyjából fél órán keresztül néztük az eget, bámultuk az ingyenes légi parádét, ahogy a két vadászgép alacsonyan körözött felettünk. 

Megtett út: 26 km


07.05. - Traxx-szal a világból is kiemennék
Mennék, de sosem hagyják. A 18 órási kezdésű szabad teher szolgálatokba meg ritkán adatik meg, hogy az ember a 480-asra üljön, de most összejött. 
Győrszentivánba mentem ki önköltség, a Fradis kolléga által rám hagyott vonatot berángattam Győr rendezőbe, majd gépmenet elvágtattam Hegyesbe. Az új rendszerrel (PASS2) ekkor találkoztam először. Nagyjából háromnegyed óráig tartott, mire az MFB-ből átvette az infót a rendszer és indulhattam. Addig legeltem.


A négyes Traxx-ot akkor lovagoltam ezelőtt (és egyben először), mikor a mostani ruháját egy nappal előtte mutatták be, vagyis nagyjából egy évvel ezelőtt. 


Aki még nem látta volna: ez a PASS2 által készített VTK. 
A kocsivizsgáló kérdezte, hogy a fékpróba bizonylatolását hová írja. Ehhez nem találtunk megfelelő rovatot.

Megtett út: 102 km


07.07. - P térítés
A GV1010 kód a győri készenlétes szolgálat megjelölése - oda is fix emberek járnak. Meglepődtem, hogy ilyet kaptam, de felhívták rá a figyelmem, hogy a kezdés és a beltartalom megváltozott a vágányzár miatt. Úgyhogy utazhattam 560 kilométert. Először lehúztam egy IC-t a Keletibe. Aztán önköltség(!) mentem vissza Győrbe.


Keletiben a "Vizes" teknővel. 


Második körben "Sanyi bácsival"

Vezetett út: 420km


07.08. - Vadaspark
Azt mondják a változatosság gyönyörködtet. Ez a "Vadasparkra" fokozottan igaz. Meglepő módon ismét a 391-es motort kaptam két mellékkel, így hegymenetben volt idő nézelődni. A három alagút környékén nagyjából 20km/h sebességgel haladtunk. Utasaink meg nagyjából a motorban elfértek volna.

Megtett út: 150km


07.09. - Amikor leszakadt a madzag Sztárliget és Trébánya között
Eleve érdekesen indult a szolgálat - és ezalatt nem azt értem, hogy amíg kiértem az állomásra mint a rák lefőttem, hanem mikor kiderült, hogy a G10-es Vaskakas szerelvényét a (vágányzári) menetrend szerint 17:19-kor érkező személyvonat egyik egységéből adják ki. A peronon nagyjából ötszáz ember várakozott és mint Pavlov kutyái támadták meg a beérkező vonatot. (Természetesen az új divatnak hódolva: eltorlaszoltak minden ajtót, hogy az érkezők ne tudjanak leszállni).
Mivel a páros személy késett tizennyolc percet, nekünk meg óra harminckor kellett volna visszaindulnunk, így mi is csak negyed órás késéssel rajtolhattunk Győrből. A laza menetrendnek köszönhetően Tatabányáig behoztunk öt percet. Aztán elment a vonalfesz... Mint kiderült fa dőlt a megkerülő vezetékre. A vonatok meg szép sorban felzárkóztak. A késésünk előbb fél, majd egy óra lett. 19:38-kor megindult mellőlünk a Hortobágy EC. Mi meg vártunk tovább. Kettő percig.
Végül - számomra - rekord késéssel (92 perc - ennyi idő alatt Andorra megalázza a lúdtalpas magyar foci válogatottat is) megérkeztünk a Délibe, ahonnan 11 perccel később már fordítottak is vissza. A csóri vonatunk így is ötvenegy plusszal indult. Azt azért halkan jegyzem meg, hogy a "rendszeres" és minden igényt kielégítő utastájékoztatás ellenére is rossz vonatra szállnak az utasok. Úgyhogy ezen a téren ismét elbuktunk.


De sebaj, hiszen alig hogy megérkeztem Győrbe, már szaladtam is át a hetedik vágányhoz, hogy kapcsolt tolóként tevékenykedjek 'Szentlászlóig.



Mi más, mint a 391-es Bz.

Megtett út: 344 km


07.11. - Végig az egyesen
Győrben 03:53-kor kezdeni komáromiként nem éppen felemelő. Főleg, ha az ember reggel megy haza, este meg húzhat vissza. Gondolkodtam rajta, hogy beteget jelentek, mert már eléggé ki voltam merülve. Hiába aludtam át a hétfőt, este a Talenten minden probléma nélkül szundítottam még négy órát. Mondjuk sokkal jobb hangulatban és frissebben ébredtem meg. 
Elhajóztam Hegyeshalomba, ott a sógornak átadtam a Telentet (alles in ordnung), elszívtam két szál cigit, beszélgettem a kv-val (néztük hogyan ereszkedik rá Schwechat-ra egy teherszállító gép), aztán leváltottam a az egy órával utánam érkező személyről a kollégát a Flirt-ről. 
07:06-kor visszaindultam Győrbe és menetrend szerint 07:40-kor meg is álltam a csarnok hetedik vágányon. A táblás szólt, hogy be kéne vinni az eszközt a fűtőházba hátulról. Gondoltam kis naivan, hogy a 07:35-kor érkezett IC-t (amit papír szerint nekem kellett volna váltani - mondok: 7:40-kor értem vissza Hegyesből) majd a Start EK, vagy a szerelvényező tartalék embere, vagy a készenlétes leváltotta. Hát nem. Alig mozdultam meg a hetedikről már hívott a felvigyázó, hogy merre vagyok? Le kellett volna váltanom az IC-t. Aztán közöltem vele a tényeket...


Egy újabb matricás Teknőt hajthattam. 
A csarnokba való beállás után folyamatosan fényképezték (nem csak ázsiai turisták), pedig lassan ez is egy éves matrica.

Megtett út: 374 km


07.12. - Vadaspark/remot Csörgő/hőség
Akkor lett volna nagyobb poén, ha a két hét után az utolsó szolgálat lett volna ez, akkor adott volna egy keretes szerkezetet a dolognak, de nem akarok tippeket adni a vezénylőknek.


Az új talpú.
Valahonnan a szombathelyi kerítésből ásták elő ezt a jószágot. Frankón rendbe szedték (vadonatúj hűtő is került rá) és most megbízhatóan üzemel. Persze akadtak rajta érdekességek: mint például a hiányzó visszajelzők burkolata, az ezeréves Grammer és IFA székek kombinációja, vagy éppen ez:


Éberségi, vagy oldópedál? Éberségi vagy, oldópedál!
(Ez a szép a magyar nyelvben: nem mindegy, hogy milyen írásjelet és hova teszünk, mert egyből megváltozik a jelentése. Gyakorlatilag a magyar kabarénak pont ez az alapja).

Megtett út: 200 km


07.13. - a hegyesi alvós
A két hét végére egy könnyebb szolgálat jutott, amit a győriek csak "hegyesi alvós"-ként emlegetnek. Persze a szerelvényforduló miatt már nincs 5-6 óra semmittevés, de azért így se panaszkodhat, aki gyakrabban jár ide. (Mert ide is fix emberek járnak).



Feljelentkezésemkor Felvigyázó Attilával jót nevettünk, mikor megkérdeztem, hogy mi lesz a nekem szánt esti kotta és mely járművekkel leszek. Ő lelkesen beütötte, hogy 39528 (ez a bakonyba tartó személyvonat száma). Nekem a 9428-ra lett volna szükségem...
Mindketten megszoktuk, hogy a Bakony felé járok. 

Megtett út: 120 km


Azért írtam le, hogy mennyi kilométert tettem meg, mert érdekelt, hogy vajon ezalatt a két hét alatt mennyit vezettem. Ebben nincs benne az önköltség, meg a szolgálatba járás (utóbbi szolgálatonként 2x37 km, ami jelen esetben ~814km).
Szóval a két hét és 11 szolgálat alatt ~2403 kilométert vezettem. Valakinek ez az éves átlaga...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése